Blijf kalm mensen.
Ik zal het kort houden (zo kort als ik kan), voel je vrij om vragen te stellen.
Allereerst, uw Jaguar of Land Rover heeft geen DEF-kwaliteitsdetector. Wat dit bericht echt betekent, is dat er ergens een probleem is tussen uw DEF-tank, uitlaat en adblue-injector.
1. Potentieel probleem nr. 1.
Heb je onlangs je AdBlue-tank gevuld?
Uw tank heeft een capaciteit (XE-capaciteit is 9 liter) als u uw tank te vol doet, kunt u mogelijk dit foutbericht krijgen.
FIX. Verwijder uw achterwiel links en de wielvoering om toegang te krijgen tot de onderkant van uw AdBlue-tank. Zoek de afvoerslang en laat wat leeglopen. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
2. Potentieel probleem nr. 2
Uw AdBlue kan gewoon oud zijn, als het al een tijdje in de tank zit, kan het gewoon slecht zijn geworden. Als dit het geval is, zal het die nare stoffen in uw uitlaat niet verbranden, waardoor de NOx-sensor in uw uitlaat hoge koolstofemissies detecteert en dit bericht weergeeft.
FIX. Verwijder uw achterwiel links en de wielvoering om toegang te krijgen tot de onderkant van uw AdBlue-tank. Zoek de afvoerslang en laat de AdBlue eruit lopen. Giet een liter nieuwe AdBlue in de tank en laat die ook eruit lopen, gewoon om hem lekker te wassen. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
3. Mogelijk probleem nr. 3.
Uw AdBlue wordt via de AdBlue-injector in uw uitlaat gespoten 😱. Heb je ooit al die witte kristallisatie rond je DEF-dop opgemerkt? Je zou dezelfde witte troep over je AdBlue-injectorspuitmond kunnen hebben. Om erachter te komen, heb je een krik en een 8 mm-dop nodig.
Fix. Krik uw auto op bij het rechter voorwiel zo hoog als u durft. Zorg ervoor dat u er ook een assteun onder zet, veiligheid voorop. U vindt uw AdBlue-injector met slechts één slangklem aan de uitlaat geklemd. Verwijder de klem, de AdBlue-leiding en de elektrische klem en uw injector komt zonder problemen los. Was de spuitmond (indien nodig) met warm water. Ik heb gemerkt dat een Lucozade sportfles hier goed voor werkt. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
4. Mogelijk probleem nr. 4.
NOx-sensoren. NOx-sensoren (of lambadasensoren) gaan helaas niet eeuwig mee, ze kosten ongeveer £ 100 en gaan uit onderzoek ongeveer 7 jaar of 65.000 mijl mee. Wat niet veel is!!! Uit onderzoek heb ik foto's gezien van hun elektrische draden die door trillingen op uw onderbak zijn weggesleten. Als dit is gebeurd en de draden blootliggen, heeft u helaas een nieuwe nodig.
FIX. Koop zelf een vervanging en wissel ze om. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
5. Mogelijk probleem nr. 5.
EGR-klep. Als u alle tekenen heeft van een EGR-klepfout (onregelmatig stationair draaien, witte rook achterin, enz.), maak u dan geen zorgen, u heeft er nog geen nieuwe nodig. Het kan gewoon vastzitten met koolstof.
FIX. U kunt een professional betalen om een diepe koolstofreiniging op uw oprit uit te voeren, en dit zou uw auto ten goede komen. Of, als je dapper genoeg bent, kun je je EGR-klep verwijderen en hem een goede koolstofreiniging geven met een spuitbus. Of je kunt dezelfde spuitbus rechtstreeks in de luchtinlaat van je motor spuiten, dit komt uiteindelijk bij je EGR-klep en reinigt hem. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
In al deze gevallen is het u waarschijnlijk opgevallen dat u een OBD II-meter nodig heeft. In sommige gevallen kunt u zelfs ontdekken dat het probleem met uw auto niet bestaat of niet meer bestaat. Maar zodra de ECU een glimp van het probleem opvangt, zegt de EU-wet dat deze nieuwe Euro6-super-eco-motoren voor ALTIJD milieuvriendelijk moeten blijven!!!! Dus het probleem MOET worden opgelost, of het nu een eenvoudige oplossing is of niet. Hoe dan ook, de FIX is met een goedkope OBD II-meter om het slechte bericht te wissen, en neem dan de auto mee voor een "rijcyclus", dit zou het moeten doen. 👍
Als je vragen hebt over een van deze processen, stuur me dan een bericht. Ik zal mijn uiterste best doen om te helpen. Mogelijk bespaart u £££££ 😘 Mike.
Ik zal het kort houden (zo kort als ik kan), voel je vrij om vragen te stellen.
Allereerst, uw Jaguar of Land Rover heeft geen DEF-kwaliteitsdetector. Wat dit bericht echt betekent, is dat er ergens een probleem is tussen uw DEF-tank, uitlaat en adblue-injector.
1. Potentieel probleem nr. 1.
Heb je onlangs je AdBlue-tank gevuld?
Uw tank heeft een capaciteit (XE-capaciteit is 9 liter) als u uw tank te vol doet, kunt u mogelijk dit foutbericht krijgen.
FIX. Verwijder uw achterwiel links en de wielvoering om toegang te krijgen tot de onderkant van uw AdBlue-tank. Zoek de afvoerslang en laat wat leeglopen. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
2. Potentieel probleem nr. 2
Uw AdBlue kan gewoon oud zijn, als het al een tijdje in de tank zit, kan het gewoon slecht zijn geworden. Als dit het geval is, zal het die nare stoffen in uw uitlaat niet verbranden, waardoor de NOx-sensor in uw uitlaat hoge koolstofemissies detecteert en dit bericht weergeeft.
FIX. Verwijder uw achterwiel links en de wielvoering om toegang te krijgen tot de onderkant van uw AdBlue-tank. Zoek de afvoerslang en laat de AdBlue eruit lopen. Giet een liter nieuwe AdBlue in de tank en laat die ook eruit lopen, gewoon om hem lekker te wassen. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
3. Mogelijk probleem nr. 3.
Uw AdBlue wordt via de AdBlue-injector in uw uitlaat gespoten 😱. Heb je ooit al die witte kristallisatie rond je DEF-dop opgemerkt? Je zou dezelfde witte troep over je AdBlue-injectorspuitmond kunnen hebben. Om erachter te komen, heb je een krik en een 8 mm-dop nodig.
Fix. Krik uw auto op bij het rechter voorwiel zo hoog als u durft. Zorg ervoor dat u er ook een assteun onder zet, veiligheid voorop. U vindt uw AdBlue-injector met slechts één slangklem aan de uitlaat geklemd. Verwijder de klem, de AdBlue-leiding en de elektrische klem en uw injector komt zonder problemen los. Was de spuitmond (indien nodig) met warm water. Ik heb gemerkt dat een Lucozade sportfles hier goed voor werkt. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
4. Mogelijk probleem nr. 4.
NOx-sensoren. NOx-sensoren (of lambadasensoren) gaan helaas niet eeuwig mee, ze kosten ongeveer £ 100 en gaan uit onderzoek ongeveer 7 jaar of 65.000 mijl mee. Wat niet veel is!!! Uit onderzoek heb ik foto's gezien van hun elektrische draden die door trillingen op uw onderbak zijn weggesleten. Als dit is gebeurd en de draden blootliggen, heeft u helaas een nieuwe nodig.
FIX. Koop zelf een vervanging en wissel ze om. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
5. Mogelijk probleem nr. 5.
EGR-klep. Als u alle tekenen heeft van een EGR-klepfout (onregelmatig stationair draaien, witte rook achterin, enz.), maak u dan geen zorgen, u heeft er nog geen nieuwe nodig. Het kan gewoon vastzitten met koolstof.
FIX. U kunt een professional betalen om een diepe koolstofreiniging op uw oprit uit te voeren, en dit zou uw auto ten goede komen. Of, als je dapper genoeg bent, kun je je EGR-klep verwijderen en hem een goede koolstofreiniging geven met een spuitbus. Of je kunt dezelfde spuitbus rechtstreeks in de luchtinlaat van je motor spuiten, dit komt uiteindelijk bij je EGR-klep en reinigt hem. Hierna heeft u een OBD II-meter nodig om het bericht te resetten. Dit lost het probleem niet op, maar zou het bericht moeten veranderen in "Deze Exhaust Fluid Dosing Malfunction". Hierna neemt u de auto mee voor een korte rit over een landweg, laat u de motor lekker warm worden en sluit u uw OBD II-meter weer aan en wist u alle berichten. Een korte rit later en een paar cycli door motor aan/uit en contact aan/uit en uw probleem zou opgelost moeten zijn. 👍
In al deze gevallen is het u waarschijnlijk opgevallen dat u een OBD II-meter nodig heeft. In sommige gevallen kunt u zelfs ontdekken dat het probleem met uw auto niet bestaat of niet meer bestaat. Maar zodra de ECU een glimp van het probleem opvangt, zegt de EU-wet dat deze nieuwe Euro6-super-eco-motoren voor ALTIJD milieuvriendelijk moeten blijven!!!! Dus het probleem MOET worden opgelost, of het nu een eenvoudige oplossing is of niet. Hoe dan ook, de FIX is met een goedkope OBD II-meter om het slechte bericht te wissen, en neem dan de auto mee voor een "rijcyclus", dit zou het moeten doen. 👍
Als je vragen hebt over een van deze processen, stuur me dan een bericht. Ik zal mijn uiterste best doen om te helpen. Mogelijk bespaart u £££££ 😘 Mike.