Jaguar XE Forum banner
41 - 60 of 101 Posts
Helaas denk ik dat je geen andere optie hebt dan de dealer te bezoeken. Ik denk, maar ben er niet 100% zeker van, dat er een patch is voor de elektronica voor dit probleem, zonder dat je hoeft af te tappen en bij te vullen, en onnodig onderdelen te vervangen.
 
Ja, ik had hetzelfde probleem dat eenvoudig werd opgelost door een software-update en een herinitialisatie van het systeem via diagnostische software. Geen sensoren of pompvervanging, geen aftappen van de tank en geen reiniging van de injector of iets dergelijks. Misschien is het de moeite waard om daar eerst naar te kijken als het goedkoper is dan de andere opties. De mijne werd gedaan door de JagAssist man-in-a-van, aangezien het nog onder garantie viel. Ik geloof niet dat het een softwarefout in de code als zodanig was, maar alleen dat de parameters die werden gebruikt om de DEF-kwaliteit te bepalen, te restrictief waren ingesteld en werden versoepeld door de software-update. Ik denk ook dat als de tank overvol is, het systeem problemen heeft met het lezen van de DEF-sensor(en) en terugvalt op het melden van ongeldige vloeistof. Iets wat ik me vaag herinner ergens op een TSB te hebben gelezen.
 
sdaspland said:
Bedankt voor de reactie, ik denk dat ik er vooral tegenop zie om naar Jaguar te gaan om dit op te lossen.
Ik zou liever gewoon mijn normale garage gebruiken, maar weet niet zeker of dit iets is dat alleen Jaguar kan oplossen?
Met veel merken die Adblue gebruiken, kan de onafhankelijke garage alles resetten. Ongetwijfeld zal het een Bosch-systeem zijn.
 
Vespa said:
sdaspland said:
Bedankt voor de reactie, ik denk dat ik er vooral tegenop zie om naar Jaguar te gaan om dit op te lossen.
Ik zou liever gewoon mijn normale garage gebruiken, maar ik weet niet zeker of dit iets is dat alleen Jaguar kan oplossen?
Omdat veel merken Adblue gebruiken, kan de onafhankelijke garage alles resetten. Het zal ongetwijfeld een Bosch-systeem zijn.
Bedankt, ik zal contact met hen opnemen, hopelijk kunnen ze het, ik haat het hoe franchise garages belachelijke bedragen in rekening brengen
 
Helaas is het zo dat alles up-to-date moet blijven met decor, gereedschap en alle training die hun technici krijgen. De lokale man heeft waarschijnlijk een goede reeks apparatuur en een redelijk bedrijf, maar lang niet de uitrusting en overheadkosten van de franchise garage.
 
Onlangs had ik de gevreesde AdBlue-kwaliteitswaarschuwing en de countdown die liep op mijn XE uit 2015. Dit was niet lang nadat ik de AdBlue had bijgevuld.
Na wat onderzoek hier kon ik geen informatie vinden voor een oplossing voor het AdBlue-systeem, anders dan de auto naar de dealer te brengen voor een mogelijk dure reparatie en reset.

Wat ik hier wel vond, was een goede Topix-gids over het aftappen van de AdBlue-tank, wat gemakkelijker was dan ik dacht. Het houdt gewoon in dat je het LHR-wiel en de wielkastvoering verwijdert en het systeem aftapt via de aftapbuis, voordat je het bijvult met verse AdBlue.

Terwijl ik de auto op assteunen had staan, verwijderde ik ook de AdBlue-injector (een zeer snelle klus en vereist slechts het losdraaien van één 4 mm inbusbout) en was verrast hoeveel kristallisatie er op de injector zat en het uitlaatgat gedeeltelijk verstopt was met gekristalliseerde AdBlue.

De kristallisatie op de injector werd verwijderd met behulp van een spuitfles met heet water, waardoor de kristallisatie zeer snel oploste.
Om het gat op de uitlaat te ontstoppen, gebruikte ik gewoon een schroef om de Adblue los te maken terwijl ik een stofzuiger naast het uitlaatgat hield om te voorkomen dat er Adblue-resten in de uitlaat vielen.
Eenmaal weer in elkaar gezet, was de AdBlue-kwaliteitswaarschuwing nog steeds actief, maar op een gegeven moment tijdens de rit naar het werk van ongeveer 25 mijl de volgende dag ging de AdBlue-kwaliteitswaarschuwing uit.

Dit is meer dan een maand geleden en sindsdien 900 mijl afgelegd, zonder dat de AdBlue-waarschuwing opnieuw verscheen.
Op basis van mijn ervaring zou ik aanraden om bij deze storing eerst de AdBlue-injector te controleren - het duurt langer om de auto op te krikken en assteunen te plaatsen dan om de klus te klaren.

Ik hoop dat dit iemand anders met een vergelijkbaar probleem helpt.
 
Vespa said:
Goede info en bedankt voor het delen.
+1. Hopelijk niet, maar dit kan in de toekomst erg nuttig zijn.
 
Minder een probleem - op dit moment.
Mijn XE (180 d) 2016 toonde 2800 mijl DEF resterend.
Ik heb bijgevuld met 3,5 liter (vers gekocht) van Halfords en niet overvuld.
Toen ongeveer 800 mijl gereden (geen problemen)
De auto toont NOG STEEDS 2800 mijl DEF resterend.
Betekent dit dat ik een probleem heb dat zich op het punt staat te manifesteren?
 
MalcolmT said:
Minder een probleem - op dit moment.
Mijn XE (180 d) 2016 toonde 2800 mijl DEF resterend.
Ik vulde bij met 3,5 liter (vers gekocht) van Halfords en overvulde niet.
Toen reed ik ongeveer 800 mijl (geen problemen)
De auto geeft NOG STEEDS 2800 mijl DEF resterend aan
Betekent dit dat ik een probleem heb dat zich op het punt staat te manifesteren?
Nee, het is mogelijk gewoon nog niet klaar om u de juiste kilometerstand te vertellen, want ik betwijfel of het geleidelijk rapporteert, meer zoals het om de 100 mijl of zo zal veranderen.
 
Hallo rdcars

Ik vroeg me af waar je de Topix-gids hebt gevonden? Heb je een link?

VMT

Red

rdcars said:
Ik had onlangs de gevreesde Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing en de countdown die liep op mijn 2015 XE. Dit was niet lang nadat ik de Ad Blue had bijgevuld.
Na wat onderzoek hier kon ik geen informatie vinden voor een oplossing voor het Ad Blue-systeem, anders dan de auto naar de dealer te brengen voor een mogelijk dure reparatie en reset.

Wat ik hier vond, was een goede Topix-gids over hoe je de Ad Blue-tank kunt leegmaken, wat gemakkelijker was dan ik dacht. Het houdt gewoon in dat je het LHR-wiel en de wielkastvoering verwijdert en het systeem aftapt via de aftapbuis, voordat je het bijvult met verse Ad Blue.

Terwijl ik de auto op assteunen had staan, verwijderde ik ook de Ad Blue-injector (een zeer snelle klus en vereist alleen het losdraaien van één 4 mm inbusschroef) en was verrast hoeveel kristallisatie er op de injector zat en het uitlaatgat gedeeltelijk verstopt was met gekristalliseerde Ad Blue.

De kristallisatie op de injector werd verwijderd met behulp van een spuitfles met heet water, waardoor de kristallisatie zeer snel oploste.
Om het gat op de uitlaat vrij te maken, gebruikte ik gewoon een schroef om het Adblue los te maken terwijl ik een stofzuiger naast het uitlaatgat hield om te voorkomen dat er Adblue-resten in de uitlaat vielen.
Eenmaal weer in elkaar gezet, was de Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing nog steeds actief, maar op een gegeven moment tijdens de rit naar het werk van ongeveer 25 mijl de volgende dag ging de Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing uit.

Dit is meer dan een maand geleden en 900 mijl afgelegd sindsdien, zonder dat de Ad Blue-waarschuwing opnieuw verscheen.
Op basis van mijn ervaring zou ik aanraden om eerst de Ad Blue-injector te controleren als je deze fout hebt - het duurt langer om de auto op te krikken en assteunen te plaatsen dan om de klus te klaren.

Ik hoop dat dit iemand anders met een vergelijkbaar probleem helpt
 
Twee weken geleden kreeg ik de waarschuwing. Ik verwachtte dat de vloeistof laag was, aangezien het ongeveer die tijd was. Normaal gesproken vul ik mijn ad blue bij met 5 liter jerrycans van een plaatselijke garage. In plaats daarvan de waarschuwing van slechte kwaliteit etc. Ik heb er meteen 5 liter in gedaan, de waarschuwing bleef.

Ik zocht op het net en zag dat een garage dezelfde fout had, zei dat ze de injector hadden schoongemaakt, het motormanagement opnieuw hadden geflasht en het werkte. Ik belde ze, ze zeiden dat het verschillende dingen kon zijn. Een afspraak gemaakt. Die garage was mijlenver weg, ik had geen zin om mijn kostbare 512 te gebruiken, maar heyho.

In de tussentijd bracht ik het naar mijn lokale Jaguar-klusjesman, hij heeft een beperkte softwarelezer en plugde hem in. Een paar motorstoringen, maar een generieke lezer dus hij reset ze. Fout bleef. Hij belde een betere specialist en ik ging weg. 30 minuten later, een goede foutlezer op mijn auto en alles gereset. Bijgevuld met zijn 'kwaliteit' ad blue, maar waarschijnlijk niet helemaal vol. Fout bleef.

Reed 18 mijl naar huis. Fout verholpen toen ik naar huis reed :)

Dus misschien kwaliteit. Misschien raakte de ad blue jet verstopt door Covid die alleen lokaal reed zonder uitbarsting op de snelweg. Misschien was de tank leeg. Wie weet.

Dus ik adviseer, vul je ad blue volledig bij. Kleine betaling als het daarna geleegd moet worden. Breng het naar een vriendelijke softwarelezer die alle codes kan lezen en resetten. Ga ermee over de snelweg, zoals alleen een jaguar kan :) Dan en alleen dan, laat Jaguar er zijn handen op leggen. Dat gezegd hebbende, mijn jaguar-man zei dat er een terugroepactie was voor deze fout. Nog niet gelezen, aangezien garages gesloten zijn voor Covid.

Nog één ding. Als belangrijke werknemer in het VK hebben Marshalls een hotline voor afspraken in Oxford, Cambridge en Lincoln waar hun technici een kijkje nemen om het land draaiende te houden. Goed gedaan, Marshalls!!
 
Ik weet niet zeker of er zoiets bestaat als betere kwaliteit Adblue. Verser zeker, maar het moet allemaal aan dezelfde standaard voldoen. Toen ik mijn diesel had, zorgde ik ervoor dat ik de tank maar voor 80% vulde, en als ik ooit een probleem had, zou ik de injector eruit hebben gehaald als eerste stap in de diagnose. Had de auto 14 maanden (13k mijl) zonder problemen en ingeruild voor mijn huidige Xe.
 
redcoatuk said:
Dus ik raad u aan om uw adblue volledig te vullen.
Ik ben bang dat dat een zeer slecht advies is en ik baseer die uitspraak op de ervaring van leden op dit forum in de afgelopen jaren.
Het beste advies is OM IN GEEN GEVAL de tank helemaal vol te gooien.

Rob Wright said:
Ik ben er niet zeker van of er zoiets bestaat als een betere kwaliteit Adblue. Verser zeker, maar het moet allemaal aan dezelfde standaard voldoen. Toen ik mijn diesel had, zorgde ik ervoor dat ik de tank maar voor 80% vulde, en als ik ooit een probleem zou hebben gehad, zou ik de injector als eerste stap in de diagnose hebben afgehaald. Had de auto 14 maanden (13k mijl) zonder problemen en part ex'd voor mijn huidige Xe.
Het lijkt vrij willekeurig wat betreft problemen, maar ik ben het volledig eens met Robs opmerkingen. Gebruik altijd verse Adblue en vul de tank nooit.
 
Nou, ik heb mijn auto nu 5 jaar en heb mijn methoden al meerdere keren genoemd en heb nog nooit problemen gehad. De bulkvoorraad in één pot is vorig jaar opgebruikt en nu zit ik in mijn tweede pot van 10 liter, waarbij mijn vulmethoden wel effect moeten hebben.
 
Mijn auto gaf een waarschuwing met een melding van ongeveer 1000 mijl resterend. Ik vulde het bij met een fles van 4 liter AdBlue en het verdween meteen. De volgende dag deed ik voor de zekerheid nog eens 4 liter erin. Ik weet dat er ongeveer 12 liter in gaat, maar ik vul het liever te weinig dan te veel. Het lijkt erop dat er nogal wat glitches zijn met de AdBlue-berichten.
 
Hallo allemaal, had gisteren het probleem met de verkeerde kwaliteit met de kilometerstand.

Ik heb de laatste tijd niet veel gereden, misschien een enkele keer naar de supermarkt, maar verder nergens heen.

Ik heb de verlengde garantie en Jag Assit kwam en hielp.

Kilometerstand van het voertuig

40.111

Hoe we hebben geholpen

Verkeerde kwaliteit van de dieseluitlaatvloeistof gedetecteerd. NOx-overschrijding P2BA9-00/92. Diagnostische foutcodes gewist. Vloeistofpeil gecontroleerd - 5,6 liter. Selectieve katalysatorreductie kwaliteitsmonitor gereset. Afsluiten gedurende 10 minuten. De aandrijflijn-regeleenheid is al op het nieuwste niveau. Vereist een rooktest, injector-doseringstest en vloeistoftest. Klant boekt bij Farnell JLR Leeds.

Nog iemand dit gehad en weet of het gedekt is of dat het de moeite waard is om naar Jag te gaan?
 
Als ik jou was, zou ik onder de auto kruipen en de DEF-injector inspecteren. De enige tool die je nodig hebt als hij eenmaal is opgetild, is een 4 mm inbussleutel.
 
41 - 60 of 101 Posts