Jaguar XE Forum banner
61 - 80 of 101 Posts
Rob Wright said:
Er zijn een heleboel threads over dat onderwerp!

Als je de officiële Jaguar-garantieroute volgt, wees dan heel duidelijk tegen de dealer dat je verwacht dat ze het probleem vinden en repareren. Laat ze er niet mee wegkomen dat de verkeerde DEF is ingedaan en je een fortuin in rekening brengen, zoals sommige dealers hebben gedaan.

Als ik jou was, zou ik onder de auto kruipen en de DEF-injector inspecteren. Het enige gereedschap dat je nodig hebt als je hem eenmaal hebt opgetild, is een 4 mm inbussleutel.
Heel erg bedankt. Is dit gemakkelijk te doen of een moeilijke taak? Alle richtlijnen om te controleren / schoon te maken zouden nuttig zijn

rdcars op pagina 5 van deze thread geeft een basisbeschrijving. Kijk eens op Youtube, er is een VW-video over in wezen hetzelfde systeem.

Als je de injector eraf krijgt, kun je dan een paar foto's maken om te plaatsen. Ik zou dat gedaan hebben, maar ik heb mijn diesel verkocht.

Had hetzelfde gevreesde probleem bij de mijne. 440 mijl en het loopt op voor mij. Ik kreeg de melding van een laag niveau, dus ik heb er bijna meteen 5 liter in gedaan, een week en 600 mijl later heb ik nu een kwaliteitsprobleem.

Ik heb de injectorreiniger geprobeerd, maar zonder succes. Het is eenvoudig genoeg om te doen, krik de auto aan de rechterachterkant op, haal de wiel- en boogafdekking eraf en het is gemakkelijk om de pijp te zien om de tank te legen.

Vervang dat alles en ik vond het gemakkelijker om de voorkant op de as te zetten en op die manier eronder te gaan. De injector zit zo ongeveer net binnen het verste deel van de spatbeschermer voor de motor (je hoeft de beschermer niet te verwijderen). Als je hem niet kunt zien, volg dan de uitlaatpijp helemaal vanaf de achterkant van de auto, ga langs de NOX-sensor, langs de katalysator en je zult hem kort daarna zien. Hij is een stuk kleiner dan ik dacht. Er is een YouTube-video waarin we precies dezelfde hebben, wat erg zal helpen.

Helaas had de mijne geen kristallisatie, dus ik ga hem aansluiten op een foutlezer en kijken of ik hem kan wissen. Ik heb hem bij Jaguar geboekt, maar gezien het aantal mensen dat hier last van heeft, zal ik niet blij zijn als ze verwachten dat ik voor een software-update betaal.

Ik had de waarschuwing ook, heb de tank geleegd, gespoeld en opnieuw gevuld.
De adblue-injector verwijderd (ik heb de toevoerslang niet losgemaakt) en de injector met heet water schoongemaakt. En de uitlaat gereinigd met een stofzuiger en een schroevendraaier.
Ik heb 50 km op de snelweg gereden, maar de melding staat er nog steeds.
Morgen naar de garage om de fout te laten resetten, ik hoop dat het dat is.

Attachments

Vandaag naar de garage, http://www.hartendorp.nl/merken/ Ze probeerden verschillende functies in de computer te resetten, maar de melding is er nog steeds en telt af. Ze zouden contact opnemen met Jaguar om hulp te vragen en later op de dag bellen.
Ik reed weg en merkte dat de melding is veranderd van ad blue kwaliteit naar ad blue injector hoeveelheid. En ja!!!!!!! na 20 minuten op de snelweg is de melding weg!!!!!! :D

Geweldig nieuws, maar houd ons op de hoogte. Die uitlaat zag er verstopt uit, ik vraag me af of een bepaald reisprofiel dat veroorzaakt?

Dat is een geweldige gids, Bamm,

Gelukkig heb ik, nadat ik het zoals voorgesteld met de injectorreiniger had gedaan (niet dat ik veel kristallisatie had), een diagnosemachine erop gezet en een fout gewist (er stond niet welke). Was maar een goedkope van £ 20, maar leek iets te wissen. De fout veranderde toen in een doseerfout in plaats van kwaliteit. Ik heb er ongeveer 30 mijl mee gereden en tegen het einde van die rit was de waarschuwing verdwenen.

Annuleerde mijn JLR-boeking na een paar dagen en het is sindsdien niet meer teruggekomen. Houd het in de gaten!

Het is een vreemde klacht. Het lijkt erop dat er meer klachten zijn, maar ze staan in een bepaalde volgorde.
De belangrijkste klacht is;

#1 Kwaliteit AD Blue
Maar het lijkt erop dat er geen sensor is die de kwaliteit meet, het lijkt erop dat de NOX-sensor iets meet en dit relateert aan de kwaliteit van de AB Blue. (NOX-waarden na injectie)

#2 AD Blue injector hoeveelheid
Deze komt naar boven als je de kwaliteitsfout #1 wist. De kwaliteitsfout heeft een hogere prioriteit, dus die moet je eerst wissen.
Ik denk dat deze naar boven komt door temperatuurdalingen, maar waarom na de kwaliteitsfout...... Ik denk dat dit het grootste probleem is.

En dan, bovenal, waarom komen ze op na een navulling met overvulling? Er is een ultrasone niveausensor geïnstalleerd en de golven moeten terugkaatsen van het bovenste niveau van de vloeistof en dit gebeurt niet bij overvulling, de golven kaatsen terug van de tank.

Als er iemand is die meer informatie heeft, deel deze dan zodat we deze klacht kunnen aanpakken.

Er is ook veel informatie over deze klacht op sommige Land Rover forums (ze gebruiken dezelfde motorconfiguratie).

Oh en begin niet te porren in de injector nozzle, gebruik heet water om deze schoon te maken.

rdcars said:
Ik had onlangs de gevreesde Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing en de countdown op mijn 2015 XE. Dit was kort nadat ik de Ad Blue had bijgevuld.
Na wat onderzoek hier kon ik geen informatie vinden over een oplossing voor het Ad Blue-systeem, anders dan de auto naar de dealer te brengen voor een mogelijk dure reparatie en reset.

Wat ik hier vond, was een goede Topix-gids over het aftappen van de Ad Blue-tank, wat gemakkelijker was dan ik dacht. Het houdt gewoon in dat je het LHR-wiel en de wielkastvoering verwijdert en het systeem aftapt via de afvoerslang, voordat je het bijvult met verse Ad Blue.

Terwijl ik de auto op assteunen had staan, verwijderde ik ook de Ad Blue-injector (een zeer snelle klus en vereist alleen het losdraaien van één 4 mm inbusschroef) en was verrast hoeveel kristallisatie er op de injector zat en het uitlaatgat gedeeltelijk verstopt was met gekristalliseerde Ad Blue.

De kristallisatie op de injector werd verwijderd met een spuitfles met heet water, waardoor de kristallisatie zeer snel oploste.
Om het gat op de uitlaat vrij te maken, gebruikte ik gewoon een schroef om de Adblue los te maken terwijl ik een stofzuiger naast het uitlaatgat hield om te voorkomen dat er Adblue-resten in de uitlaat vielen.
Eenmaal weer in elkaar gezet, was de Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing nog steeds actief, maar op een gegeven moment tijdens de rit naar het werk van ongeveer 25 mijl de volgende dag ging de Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing uit.

Dit is meer dan een maand geleden en sindsdien zijn er 900 mijl afgelegd, zonder dat de Ad Blue-waarschuwing opnieuw verscheen.
Op basis van mijn ervaring zou ik aanraden om bij deze fout eerst de Ad Blue-injector te controleren - het duurt langer om de auto op te krikken en assteunen te plaatsen dan om de klus te klaren.

Ik hoop dat dit iemand anders met een vergelijkbaar probleem helpt
Gisteren op weg naar huis in mijn 2016 XE R Sport 180 handgeschakeld - "Incorrecte DEF-kwaliteit gedetecteerd", daarna begon vandaag de kilometerstand. Ik heb deze forums gelezen en veel mensen met hetzelfde probleem.

Ik zou niet genoeg vertrouwen hebben om de hierboven genoemde reparatie zelf te proberen, aangezien ik geen mechanische ervaring heb. Ik bracht de auto naar een lokale garage en ze sloten de computer aan, probeerden fouten te wissen etc. maar geen succes - hij is bij hen geboekt op vrijdag om een diepgaander onderzoek te doen en hopelijk kan ik een reis naar een Jaguar-dealer vermijden.

In de garage veranderde het waarschuwingsbericht op het dashboard bij het doorlopen van de fouten in "DEF-doseerfout" - heeft iemand ervaring met dit specifieke waarschuwingsbericht?

jagxe91 said:
rdcars said:
Ik had onlangs de gevreesde Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing en de countdown op mijn 2015 XE. Dit was niet lang nadat ik de Ad Blue had bijgevuld.
Na wat onderzoek hier kon ik geen informatie vinden voor een oplossing voor het Ad Blue-systeem, anders dan de auto naar de dealer te brengen voor een potentieel dure reparatie en reset.

Wat ik hier vond, was een goede Topix-gids over hoe de Ad Blue-tank te legen, wat gemakkelijker was dan ik dacht. Het houdt gewoon in dat je het LHR-wiel en de wielkastvoering verwijdert en het systeem leegt via de afvoerslang, voordat je het bijvult met verse Ad Blue.

Terwijl ik de auto op assteunen had staan, verwijderde ik ook de Ad Blue-injector (een zeer snelle klus en vereist slechts het losdraaien van één 4 mm inbusschroef) en was verrast hoeveel kristallisatie er op de injector zat en het uitlaatgat gedeeltelijk verstopt was met gekristalliseerde Ad Blue.

De kristallisatie op de injector werd verwijderd met behulp van een spuitfles met heet water, waardoor de kristallisatie zeer snel oploste.
Om het gat op de uitlaat te ontstoppen, gebruikte ik gewoon een schroef om de Adblue los te maken terwijl ik een stofzuiger naast het uitlaatgat hield om te voorkomen dat er Adblue-resten in de uitlaat vielen.
Eenmaal weer in elkaar gezet, bleef de Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing aan, maar op een gegeven moment tijdens de rit naar het werk van ongeveer 25 mijl de volgende dag ging de Ad Blue-kwaliteitswaarschuwing uit.

Dit is meer dan een maand geleden en er zijn sindsdien 900 mijl afgelegd, zonder dat de Ad Blue-waarschuwing opnieuw verscheen.
Op basis van mijn ervaring zou ik aanraden om eerst de Ad Blue-injector te controleren als je deze fout hebt - het duurt langer om de auto op te krikken en assteunen te plaatsen dan om de klus te klaren.

Ik hoop dat dit iemand anders met een vergelijkbaar probleem helpt
Gisteren onderweg naar huis in mijn 2016 XE R Sport 180 manual - "Incorrecte DEF-kwaliteit gedetecteerd" en toen begon vandaag de kilometerstand countdown. Ik las deze forums en veel mensen met hetzelfde probleem.

Ik zou niet genoeg vertrouwen hebben om de hierboven geciteerde oplossing zelf te proberen, omdat ik geen mechanische ervaring heb. Ik bracht de auto naar een lokale garage en ze sloten de computer aan, probeerden fouten te wissen etc. maar geen succes - hij is bij hen geboekt op vrijdag om een diepere blik te werpen en hopelijk kan ik een reis naar een Jaguar-dealer vermijden.

In de garage veranderde het waarschuwingsbericht op het dashboard in "DEF-doseringsstoring" - heeft iemand ervaring met dit specifieke waarschuwingsbericht?
Dus ik wilde gewoon de mening krijgen van iedereen die dit eerder is tegengekomen.
Ik had de auto vandaag bij mijn Jaguar-dealer (Charles Hurst, Belfast). Ze diagnosticeerden het probleem als volgt: de Adblue-tank was overvuld, de auto had een 'fout'-toestand geïnitieerd en daarom de kilometerstand countdown gestart. Ik kreeg £ 288 in rekening gebracht om de tank te laten leegmaken, bij te vullen en vervolgens te testen en de fout te laten wissen.
Ik adviseerde de dealer vandaag dat ik nooit een eerste melding kreeg om de tank te vullen of andere berichten over de DEF totdat ik het bericht "Incorrecte DEF-kwaliteit gedetecteerd" kreeg.
Zou ik een zaak hebben om contact op te nemen met Jaguar Complaints, aangezien dit zeker geen fout van mijn kant is?

Rob Wright said:
Als de DEF-tank overvol was, wie heeft hem dan gevuld en waarom?
Bedankt voor de reactie.

Om wat context te geven: ik heb de auto in oktober vorig jaar gekocht en heb ongeveer 3.500 mijl gereden. Zoals ik al zei, toen ik de melding "Verkeerde DEF-kwaliteit gedetecteerd" kreeg, had ik nog geen meldingen of waarschuwingen over DEF gehad. Ik had nog niet eens aan Adblue gedacht - dit was mijn allereerste waarschuwingsbericht op de auto. Nadat ik dit bericht had gekregen en de countdown begon, besloot ik, na overleg met dit forum, 5 liter in de Adblue-tank te doen - om te zien of dit zou helpen de waarschuwing te verhelpen, omdat het even kan duren voordat het geregistreerd is, enz. Gezien het feit dat de tank een capaciteit van 16 liter zou moeten hebben, kon dit naar mijn mening de tank niet 'overvullen'.

Had ik reden tot klagen?

Het probleem is dat de dosering een beetje variabel lijkt te zijn, sommige mensen melden 1000 mijl per liter, anderen 500. Wie kan zeggen dat de tank niet is gevuld door de leverende dealer?

Kan uw auto het tankniveau controleren - servicemenu met uitgeschakelde motor?

Rob Wright said:
Het probleem is dat de dosering een beetje variabel lijkt te zijn, sommige mensen melden 1000 mijl per liter, anderen 500. Wie zegt dat de tank niet is gevuld door de leverende dealer?

Kan uw auto het tankniveau controleren - servicemenu met uitgeschakelde motor?
Nogmaals bedankt Rob

Nee, er is geen manier om het tankniveau in het menu te controleren - ik heb er hard genoeg naar gezocht 😂

Heeft u dit probleem zelf ervaren?

Uit de online handleiding voor 17MY-auto's, hoewel de uwe misschien eerder is;

Het probleem is dat u een foutmelding had, maar de dealer lijkt een probleem te hebben gevonden en opgelost. Uiteraard trad de foutmelding op voordat de tank werd bijgevuld, dus het kan niet de oorspronkelijke oorzaak zijn geweest. Een dealer zover krijgen dat hij dat erkent, zou op zijn best problematisch zijn.

Ik heb geen problemen gehad met mijn diesel in het jaar/13k mijl dat ik hem had, maar ik was me ervan bewust dat er problemen konden ontstaan met het DEF-systeem.

Attachments

jagxe91 said:
Rob Wright said:
Als de DEF-tank overvol was, wie heeft hem dan gevuld en waarom?
Bedankt voor je antwoord.

Om wat context te geven: ik heb de auto in oktober vorig jaar gekocht en heb ongeveer 3.500 mijl gereden. Zoals ik al zei, toen ik het bericht "Incorrecte DEF-kwaliteit gedetecteerd" kreeg, had ik nog geen meldingen of waarschuwingen over DEF gehad. Ik had nog niet eens aan Adblue gedacht - dit was mijn allereerste waarschuwingsbericht op de auto. Nadat ik dit bericht had gekregen en de countdown begon, besloot ik, na overleg met dit forum, 5 liter in de Adblue-tank te doen - om te zien of dit zou helpen de waarschuwing te verhelpen, omdat het even kan duren voordat het geregistreerd is, enz. Gezien het feit dat de tank een capaciteit van 16 liter zou moeten hebben, kon dit naar mijn mening de tank niet 'overvullen'.

Had ik redenen om te klagen?
Helaas denk ik dat je jezelf in de voet hebt geschoten. Als je het DEF-niveau niet kunt controleren, is je auto 1000 mijl per liter, dus waarschijnlijk vroeg 16. De latere auto's van 500 mijl per liter hebben een dashboardcontrole voor DEF. De waarschuwing die verscheen ging over DEF-kwaliteit, bijna zeker verkeerd omdat het toch nooit een kwaliteitsprobleem is, het is altijd iets anders in de DEF-doseerketen. Het vertelde je echter niet dat het moest worden bijgevuld en toen je 5 liter toevoegde, kwam je waarschijnlijk dicht in de buurt van of over de tankcapaciteit, waarna de sensor in de tank een overvulling detecteerde en waarschijnlijk een andere fout veroorzaakte. Toen je het naar de dealer bracht, las hij de foutcodes uit en ontdekte dat het overvol was, wat een rechtvaardiging opleverde om je een flink bedrag in rekening te brengen voor het oplossen ervan.

Je zou een klacht kunnen proberen en precies uitleggen wat je hebt gedaan en waarom, maar ik vrees dat het een geval zal zijn van "Sorry meneer..."

Dit jaar zien we veel DEF-problemen die de afgelopen 5 jaar in deze hoeveelheid niet zijn gezien. Ik neem aan dat dit wordt veroorzaakt door twee dingen, Covid 19 en minder gebruik en de mini-hittegolf die we hebben doorgemaakt. Vroeg werden dealers verteld te stoppen met het vullen met "top up" flessen en de juiste Adblue doseermachine te gebruiken. Er zijn veel adviezen die zeggen "X" hoeveelheid erin te doen zonder correct te controleren wat het niveau is. De kleine flessen die door de dealers worden geleverd, hebben een ventiel (vergelijkbaar met de REDEX Adblue fles) die de stroom afsnijdt bij een bepaalde tegendruk. Ik heb de mijne bijgevuld via de Redex fles methode en heb tot nu toe geen problemen gehad. Ik weet dat velen het zat zullen zijn om over mijn methode te horen, maar ik ben nu ver in een tweede 10 liter emmer die ik in de Redex fles giet. Die is nog steeds houdbaar en wordt zorgvuldig bewaard in een garage met een redelijk constante temperatuur die geschikt is voor het temperatuurbereik. Mijn rijgedrag is echt niet goed voor een diesel met veel korte ritten en toch heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Maak daarvan wat je wilt. Nooit overvuld en eenmaal per maand bijgevuld.

61 - 80 of 101 Posts